Nepříhlášený uživatel

10. Michelin rally historie

ilustrativní fotografie
27.srpna 2014

10. Michelin rally historie

Hvozdná, malá obec na kopci východně od Zlína. Ještě nedávno jste mohli vidět její video na youtube. Tančila celá vesnice a jedním z tanečníků byl i pořadatel X.ročníku Michelin rally. Přiznám hned v úvodu preview, že celé bude lehce tendečně zaměřené. Soutěž je má nejmilejší ale doufám, že mi to na závěr odpustíte.


1. Michelin Rally (volný podnik)
Už při prvním ročníku připravili kluci kolem Henricha Řeháčka a Lukáše Zámečníka velmi obtížné tratě v lesním okolí Hvozdné a hned první ročník - volný podnik šampionátu Intercup - vyhrál šotolinový specialista Vladimír Karlík v čase 8:50. Na druhém místě byla klasifikována vycházející hvězda Jiří Jandouš, který ale v následujícím roce přestal jezdit - jako jeho vzor Marko Martin. Rozdíl mezi těmito dvěma byl jedinou sekundu. Jako třetí v roce 2005 dojel Josef Pekař. Všichni tři se dle zákulisních informací budou v nadcházející sezóně potkávat v kategorii Historik. Startovalo 17 jezdců a všichni zúčastnění uviděli i cíl. Krásné šotolinové úseky podo vinárnou lákaly k dalšímu ročníku, který se v roce 2006 jel už jako závod Intercupu Zlín.

2. Michelin Rally
Druhý ročník a naposledy jednodenní soutěž přivítala už 25 závodníků. Vítězem se stává tehdejší šampion Radek Hobza před Vladimírem Karlikem a Martinem Baďurou ml. Obtížnost Michelin rally vždy svědčila mladším ročníkům, nebo šotolinovým specialistům. Opět všichni jezci skočili v cíli. Vítězný čas byl 8:49. Tedy jen o jednu sekundu rychlejší než první rok.

3. Michelin Rally
V roce 2007 se poprvé pořadatelé rozhodli udělat Michelin rally dvoudenní. A tato myšlenka našla u jezdců veskrze pozitivní odezvu. Páteční (dnes sobotní) večerní porady nad itineráři znamenají zisk mnoho zkušeností pro mladší jezdce a i Ti chodí spát až velmi brzy ráno - chtějí načerpat tuto pozitivní energii ze starších - zkušenějších. Michelin rally nic neodpouští. A ani tento ročník nikomu nic nedal zadarmo. I přes neobjednanou průtrž mračen, která zapříčinila zrušení dvou rychlostních zkoušek byla sobotní část velmi napjatá a vyrovnaná. Vítězem se stal Libor Macháň (čas 10:33) před Ondrou Přikrylem, Jožkou Pekařem a bramborovým Martinem Mudříkem. Mezi těmito třemi se o pořadí rozhodlo jen díky umístěni v první RZ, neboť výsledný čas a ztrátu 9vteřin na prvního, měli všichni tři stejný. Dvoudenní soutěž si už ale vyžádala první odstoupivší. Celkem šest posádek nevidělo cíl.

4. Michelin Rally
Do čtvrtého ročníku už nastoupilo 31 posádek. Hned na úvod čekala jezdce velmi obtížná druhá rychlostní zkouška zvaná Ostrata - později Bombardino, která, i přesto, že se většina RZ jela z kopce, znamenala prověření všech zdatností jezdce i auta. Také další nápad pořadatelů - poslední páteční RZ - paralelka zaznamenala u jezdců velmi pozitivní ohlasy. A tato RZ se jezdí vlastně dodnes. Sobotní ranní RZ však naopak vryla mnoho vrásek do tváří - a nejen tam - jezdců, kteří si prodloužili večerní poradu a Ostratu reverze - tedy do kopce - zvládali jen s vypětím všech sil. Dle mého názoru se ale jedná - i přesto, že se už nejezdí - o jednu z nejkrásnějších a nejnáročnějších zkoušek šampionátu Intercup Zlín. O obtížnosti tohoto ročníku svědčí i fakt, že vítěz najel více jak dvojnásobný čas ročníku předcházejícího. V čase 22:35 zvítězil Michal Pospíšil a nechal za sebou o parník další jezdce. Až minutu a pět sekund za ním dojel mladičký Martin Čuřík a o další dvě vteřiny Tomáš Pikner. Dva z jezdců neviděli sobotní cíl.

5. BF Goodrich Rally
V pátém ročníku došlo k přejmenování hlavního sponzora. Společnost Michelin začala rally pneu prodávat pod značkou BF-Goodrich a tak i proto soutěž v roce 2009 změnila jméno. A i přes přesun termínu - kvůli deštům o týden později - jí na obtížnosti a atraktivitě nic neubralo. Stále platilo, že skvělé servisní zázemí, občerstvení a obtížné, ale krásné šotolinové tratě jsou tím nejlepším, co šampionát Intercup Zlín nabízí. 35 jezdců na startu a výsledný čas prvního 38:05 - to byl zápis do historie. Takto dlouhý závod se do roku 2009 nikdy nejel. I proto není s podivem, že cíl nespatřilo osm jezdců. Vítězem se stal Martin Mudřík o 23 sekund před Michalem Pospíšilem a ten nadělil třetímu v pořadí - Petrovi Sekulovi - další minutu a dvě sekundy. Na odjetém čase je vidět, jak stoupala obtížnost rc rally. Z osmi minut v prvních dvou ročnících, deset minut ve třetím ročníku na 23 minut ročníku dalšího a 38 minut tohoto. Více jak čtyřapůl násobně !!!

6. BF Goodrich Rally
V roce 2010 se poprvé opakovalo vítězství. Znovu vyhrál Martin Mudřík ve skvělé konkurenci rekordních 51 jezdců. A opět platilo, že délka závodu - čas prvního 39:48 - a obtížnost, znamená pro mnoho jezdců problém. Odstoupilo celkem 12 jezdců. Na druhém místě dojel opět Martin Čuřík, který zúročil své zkušenosti z předchozích dvou let (ztráta na prvního 36 sekund) a třetí skončil Michal Pospíšil, který tak obsadil za poslední tři ročníky všechny tři místa na pódiu (ztráta dalších 24 sekund). V tomto ročníku už soutěž absolvovali jezdci i s auty s pohonem jedné nápravy a i přes těžký terén projeli vše na výbornou.

7. Michelin Rally
Sedmá, už opět Michelin rally a konec slávy moravských jezdců. Na obtížné trati poprvé vyhrává cizí jezdec. V čase 38:14 vítězí Jirka Hadrava z Vidova u Českých Budějovic a zahajuje tak éru "okupace" stupňů vítězů nemoravskými jezdci. Ale vyhrává vždy ten lepší. K hattricku chyběli Martinu Mudříkovi 4 sekundy. Takto skončil až na druhé místě a mohl jen litovat přidělené penalitaze 5 sekund. Třetí končí Marek Střihavka šestnáct sekund za Martinem. Odstartovalo 40 aut, cíl však spatřilo jen 32 jezdců. Naposledy se v tomto roce jede slavná zkouška Bombardino.

8. Michelin rally
Přichází rok 2012 a hattrick jezdců z týmu automotodrom Sosnová. Všichni tři přivezli své Toyoty Celica GT-4 a zvítězili v pořadí František Doležal, David Mišalko a Petr Pavlát. Poprvé se zde jel oficiálně F2 cup, kde své auto do cíle dovezl jako první Jirka Pavlík před Petrem Sekulou a Martinem Jakubů.

9. Michelin rally
A loňský rok ? Další nová kategorie - Historici. Opět soutěž poznamenaná dešťovými přeháňkami, které zvýšily její obtížnost a umožnili tak mladším ročníkům zaútočit na stupně vítězů. V prvních 16 jezdcích celkového pořadí skončilo pět juniorů !!! Celkovým vítězem se stává David Mišalko v čase 52:57, o půl minuty před Kamilem Sedláčkem a dalšími 29 sekundami před Martinem Mudříkem. Vozidla s poháněnou jednou nápravou vyhrává Roman Seifert před Lukášem Zámečníkem a Martinem Bártíkem. Do historie se zapíše i první historik Josef Pekař před Ondrou Dočkalem a Honzou Kňákalem. Na start závodu vyrazilo 42 jezdců, 35 jich vidělo cíl.

Po celých devět ročníků jsem se schválně nevěnoval juniorům. Dostanou samostatný odstavec, protože je pro ně, i přes svou velkou obtížnost Michelin rally tou pravou soutěží. Velmi často promlouvali do celkového bodovaného pořadí. Několikrát i vyhráli rychlostní zkoušku. Náročné tratě zkrátka svědčí mladým nohám. Uvedu zde první tří z každého ročníku : 2005 David Zubíček-René Zicha-Martin Dračka jun., 2006 Martin Baďura ml.-René Zicha-Martin Zubíček, 2007 Tomáš Lysák-Martin Dračka ml.- René Zicha, 2008 Jan Zicha-Kamil Sedláček, 2009 Kamil Sedláček-Filip Vítů-Martin Dračka jun., 2010 Filip Bezděk-Filip Vítů-Jindra Mašláň, 2011 Vladimír Matucha-David Sedláček-Jindra Mašláň, 2012 Josef Jandouš jun.-Jiří Rosík-Tomáš Mudřík a 2013 Vít Kutal-Jiří Rosík-David Sedláček.

Michelin rally byla také několik let po právu klenotem Mistrovství České republiky v RC Rally. Petr Pavlát dovezl vždy tu nejlepší konkurenci na nejlepší tratě v ČR.

A teď Vy sami -
Merlot - úzká šotolina po startu s výjezdem na asfalt, esíčka na umělém návrší, skoky v úzkých pasažích, levá dlouhá a rychlá zatáčka do lesa, skoky podél odvodňovacího kanálu, přejezd přes úzký most. Finlandia - mosty přes kanál, dlouhé výjezdy. Už zmiňované staré Bombardino - Ostrata - trať vedoucí po cyklostezce, úzká pasáž v jehličnatém podrostu, ale i klopené zatáčky na pravé straně a příjezd do cíle se skokem, který nadělal nejednomu jezdci velké starosti. Spiš Hruška - a úzké a zatočená pasáž na chodníku a pak rychlý sjezd se skoky k cíly. A superspeciálka na závěr - Vždy velké množství diváků, vygradované souboje jezdců, chyby v posledních zatáčkách u přemostění tratě, ale i noční jízda v sobotní SSS. To vše je Michelin rally. Máme se tedy opět na co těšit.

Josef Jandouš
Úvod| Články| Kalendář| Výsledky| Klasifikace| Galerie| Jezdci| Teamy| Pravidla| Historie| Odkazy| Bazar| IZ, spolek.| Kontakt
Intercup logoAll Rights reserved. Unauthorized use of content without written permission is strictly prohibited. Designed by INUA © 2010 INUA s.r.o